touch and go - polgári repülés minden mennyiségben

touch and go - polgári repülés minden mennyiségben

Amikor a hajtómű leáll - öt szerencsés megmenekülés a repülés történetéből

2019. augusztus 17. - Legjobb Áron


Az Ural Airlines szerencsés moszkvai kényszerleszállása nem példa nélküli a repülés történetében. Korábban is előfordult már, hogy egy repülőgép összes hajtóműve leállt, de a pilótáknak sikerült épségben letenniük a gépet, még abban az esetben is, ha nem érték el a repülőteret. Nézzünk néhány legendás és szerencsés kényszerleszállást a polgári repülés történetéből. 

 

 

New York - Hudson-folyó (2009. január 15.)


Minden valószínűség szerint ez a legismertebb kényszerleszállás, hiszen a történetet később megfilmesítették, könyvekben dolgozták fel. És a média szeme előtt történt, szinte az első pillanattól láthattuk az eseményeket, a mentést, a vízen lebegő repülőgép szárnyán várakozó túlélőket. Azért is említik szívesen az esetet, mert mindenki túlélte, pedig a vízre szállás egyáltalán nem veszélytelen, ráadásul egy világváros kellős közepén, toronyházaktól övezve.


moh.jpgAz N106US lajstromjelt viselő Airbus a múzeum kiállításán (www.carolinasaviation.org/)

 

A US Airways Airbus 320-asának az esete nemcsak a géptípus miatt hasonlít az Ural Airlines esetére, hanem azért is, mert mindkét gép madárrajjal ütközött a felszállás után, ezért veszítette el mind a két hajtóművének tolóerejét. Bár az Ural Airlines gép alig emelkedett el a földtől, és a repülőtértől pár kilométerre hajtotta végere a kényszerleszállását, könnyen lehetett volna nagyobb baj, tragédia az esetből. Kíváncsian várom, hogy lesz-e orosz film ebből az esetből. Amerikában profi marketinges gépezet dolgozta fel az esetet, így a folyóból kiemelt gép múzeumba került, bárki megcsodálhatja, ha felkeresi a Carolinas Aviation Museum-ot (sajnos jelenleg felújítás alatt van, várhatóan 2022-ben nyit ki újra). 


Gimli Airport - Kanada (1983. július 23.)


Legalább akkor csoda volt 1983-ban az Air Canada Boeing 767-os gépének a szerencsés kényszerleszállás egy forgalmon kívül helyezett kis repülőtéren, mint az előbb említett vízre szállás. Ezen a napon Montreálból egy Ottawa-i közbenső leszállással Edmontonba tartott a kanadai légitársaság széles törzsű gépe, amikor az utolsó szakaszon, utazómagasságon üzemanyag töltési rendellenességet jelzett a repülőgép rendszere. Ezt követően, rövid időn belül a repülőgép mindkét hajtóműve leállt. Ekkor körülbelül 11.000 méter magasban repültek. A személyzet hamar felmérte, hogy nem érik el a legközelebbi komoly repülőteret (Winnipegben), így Gimli egykori katonai repülőterét célozták meg, amelyet a másodpilóta ismert, mert korábban szolgált itt katonai pilótaként. Azt azonban nem tudhatták, hogy ezen a napon autóversenyt tartanak a repülőtér kifutópályáján. A gép orrfutóját nem tudták biztonságosan kibocsájtani, be is csuklott a leszálláskor, azonban ez is hozzájárult ahhoz, hogy a gép rövidebb idő alatt állt meg, így senkit nem ütött el a földön lévők közül. Ezen a napon azok is szerencsésen megmenekültek, akik a gépen utaztak, és azok is, akik a repülőtéren tartózkodtak. 


canflt143.jpg

Ebben az esetben nem a madarak voltak a baj okozói, hanem emberek. Rosszul számolták ki a repülőgép üzemanyag készletét, és annyira kevés kerozint tankoltak bele, hogy útközben elfogyott. Ahhoz, hogy ne történjen tragédia, szükség volt a gép személyzetének felkészültségére, hogy jól reagáltak a problémára, és egy nagy adag szerencsére is a szerencsétlenségben.


London - Heatrow Airport (2008. január 17.)

 

A British Airways Boeing 777-esének londoni kényszerleszállására kevesebben emlékeznek, pedig egy súlyos tragédia bekövetkezése nagyon kevésen múlt, hiszen a gép éppen csak elérte a repülőteret, keresztezve egy igen forgalmas útszakaszt. A járat Pekingből indult és már a hosszú repülésének az utolsó kilométereit tette meg, amikor a legkritikusabb szakaszban, a leszállás előtt, alacsony magasságban és sebességnél - London lakott városrésze felett - a pilóták rendellenességet tapasztaltak a hajtóművek tolóerőjénél. Bár a két hajtómű nem állt le, de annyira kis teljesítményt nyújtottak, ami nem volt elég a gép előírt siklópályának tartásához. 


029plane_468x253.jpg


A Boeing 777-es végül a repülőtér területét elérte, de nem a futópályán, hanem jóval előtte ért földet, ami a gép jelentős károsodásával járt, de emberéletben nem esett kár. A későbbi vizsgálatok a nagy magasságban történő repülés során az üzemanyagban - illetve a benne lévő kis mennyiségű vízben - történt kristályosodást jelölték meg a probléma forrásaként, ez okozott később olyan eltömődést a hajtómű egyes rendszereiben, amelyik működési rendellenességet okozott.

 
New Orleans (1988. május 24.)


A TACA légitársaság Boeing 737-300-as típusú repülőgépe Beliz Cityből tartott New Orleans-ba. A gépet két nagyon tapasztalt pilóta vezette, de a pilótafülkébe utazott velük még egy oktatópilóta is, mert a típus még új volt a légitársaságnál, és kiemelt figyelmet fordítottak a megismerésére. A személyzet a radarokon látta, hogy heves esőzés is van a térségben, de úgy vélték, hogy elkerülhetik a vihar gócpontját, azonban amikor egy erősebb zivataros részén repültek át, a nagy mennyiségű csapadék és jég hatására a gép hajtóművei leálltak. A személyzet megpróbálta a motorok újraindítását, de azok nem adtak le megfelelő tolóerőt, ellenben olyan mértékben melegedtek, hogy biztonságosabbnak tűnt teljesen leállítani őket.


A pilóták először azt tervezték, hogy vízre szállnak le, de azután megláttak egy aránylag sima területet. Mint később kiderült ez egy valaha repülőtérként használt rész volt, melynek talaja szerencsére alkalmas volt arra, hogy a Boeing épségben landoljon rajta. De ezzel még nem ért véget a bravúrok sorozata, ugyanis a majdnem vadonatúj gépet nem szertették volna leselejtezni, így miután az egyik hajtóművét ott helyben kicserélték, a Boeing két tesztpilótája sikeresen felszállt a földdarabról a géppel.

 
Azori-szigetek (2001. augusztus 24.)


A kanadai Air Transat légitársaság Airbus 330-asa Torontóból repült Lisszabonba, amikor az Atlanti óceán felett a gép mindkét hajtóműve leállt, mert egy alkatrész hibája okán repülés közben az üzemanyag nagy része elszivárgott. Nagy szerencséjükre siklórepülésben sikerült elérniük az Azori-szigeteki Lajes légibázist (egy katonai repülőteret). Bár az előírtnál jóval nagyobb sebességgel értek földet, senkinek nem esett komolyabb baja a gépen utazók közül.

 
És Oroszországban is történtek hasonló repülési események korábban is. Az egyik legendás történet az Aeroflot egyik TU-124-es gépének a Névára történt leszállás volt. A gép 1963. augusztus 21-én a Tallin-Moszkva járatot teljesítette, amikor a felszállás után az orrfutót nem sikerült rendesen behúzniuk. A kényszerleszállásra Szentpétervár (Leningrád) repülőterét jelölték ki, és a személyzet kis magasságban körözve fogyasztotta el a gépen lévő üzemanyagot, hogy minél kisebb legyen egy tűz esélye, ha rosszul sikerül a leszállási manőver. És bár a műszerek szerint még elegendő üzemanyaguk volt, előbb az egyik, majd a másik hajtóművük is leállt. Mivel ekkor a gép a városközpont felett repült, a pilóták a Névára történő vízre szállást látták az egyetlen megoldásnak, amit sikeresen meg is oldottak. A géptörzs nem tört el, az utasok túlélték az eseményt. 

tu124_neva.jpgKiemelik a TU-124-est a Néva vízéből (kép forrása: https://ru.wikipedia.org/)


2002. január 14-án pedig a Sibir Airlines egyik TU-204-es gépének állt le mind a két hajtőműve a levegőben. A járat Frankfurtból tartott Novoszibirszkbe, de ott az időjárási körülmények nem tették lehetővé a leszállást, így a személyzet Omszk felé vette az irányt. Azonban a kitérő repülőtérre tartva kifogyott az üzemanyaguk és a gép mind két hajtóműve leállt. Ennek ellenére sikeresen elérték a repülőteret és leszálltak. A gép az út egy jelentős szakaszán nagyon erős ellenszélben repült, ami hozzájárulhatott az üzemanyag nem várt kifogyásához. 
Bár ezt az esetet a repülőgép szerencsésen megúszta, nyolc évvel később, leszállás közben a Domodedovo-i repülőtér előtti erdős területen ért földet, és bár a gépen tartózkodó személyzet túlélte a fakkal való útközést, a gép megsemmisült a balesetben. 


Szintén az elmúlt időszak egyik legendás kényszerleszállása volt az Alrosa Airlines TU-154-es gépének esete. A járat a jakutföldi Polyarny repülőtérről tartott Moszkvába, 2010. szeptember 8-án, amikor útközben az elektromos rendszereinek hibái többek között az üzemanyag-ellátást is korlátozták. A személyzet végül egy már használaton kívüli katonai repülőtér pályára hajtott végre sikeres kényszerleszállást, és bár nem tudtak a pálya végén megállni, sem az utasoknak, sem a repülőgépnek nem lett komolyabb baja. És a TACA esetéhez hasonlóan, azt a gépet is megjavították és felszálltak vele a típushoz mérten rövid pályáról. 

 


alro.jpgAz Alrosa TU-154-es a kényszerleszállás után


Az itt leírt esetek mind szerencsésen végződtek, mert senki nem halt meg, vagy szenvedett súlyos sérülést. Köszönhetően annak, hogy a pilóták végig jó döntéseket hoztak és a szerencse is melléjük állt, mert egy ilyen helyzetben a körülmények legkisebb változása is tragédiát okozhatott volna. 


Ha tetszett az írás és utazási cikkek is érdekelnek, akkor keresd fel a vilagrolszoloelmenyek blogot

 

ural_a321_vz-boz_moscow_190815_4.jpg2019. augusztus 15. Ural Airlines 

A bejegyzés trackback címe:

https://touchandgo.blog.hu/api/trackback/id/tr4915013524
süti beállítások módosítása