touch and go - polgári repülés minden mennyiségben

touch and go - polgári repülés minden mennyiségben

Budapest-Szöul járatnyitás - mire jó a LOT budapesti bázisa

2019. augusztus 05. - Legjobb Áron

 

Kezd egyre érdekesebb története lenni a LOT lengyel légitársaság budapesti bázisának. A New York-i járatnyitás még üzleti szempontból is logikusnak tűnt, azonban azóta már olyan fejlesztések is történtek, amelyek esetében a megtérülés kétséges, de legalábbis nagyon hosszútávúnak ígérkezik. Ideje feltennünk a kérdést, hogy van-e valódi üzleti elképzelése a LOT-nak a magyar piaccal, vagy csak túlrendelték magukat repülőgépekből, amiket megpróbálnak kihelyezni, plusz lelkesíti őket a régi gyökerekből táplálkozó lengyel-magyar barátság (annak az illúziója, hogy beférhetnek a Malév megüresedett pozíciójába).



Úgy gondolom, hogy nem túlzás, ha azt mondom, hogy a LOT budapesti szerepvállalása nem pusztán racionális üzleti számításokon alapszik. Elnézve a LOT repülőgépflottáját - több mint nyolcvan gép tartozik bele -, úgy érzem, hogy túlrendelték magukat, és most valami előremenekülés szerűen próbálnak új bázist nyitni, amihez jól jött a magyar kormány szándéka, hogy valamilyen hibrid megoldással - hol a Wizzair-rel, hol a LOT-tal - megpróbálja betölteni a MALÉV után maradt űrt (amit egyesek látni/érezni vélnek). De arról, hogy Kelet-Közép-Európa vezető légitársaság legyen, már lekésett a LOT, és azt gondolom, hogy nem is alkalmas erre a feladatra, bár jelenleg a kínált utasférőhelyek számát tekintve, uralja a régiót.
 

Pont a Wizzair vezér említette meg nem is olyan régen egy interjúban, hogy térségünkben több légitársaságnak is problémás az anyagi helyzete, példaként pedig többek között a LOT-ot nevezte meg. És nem gondolom, hogy ez egy kicsinyes kiszólás lett volna a részéről, valami mágia, hogyha kimondja, akkor meg is fog történni, hanem nyilvánvalóan a cég működési adatait elemezve jutott erre. A tengerentúli járatokból nem igazán gazdagodott meg még senki (sőt, inkább rövid úton csődbe ment, aki errefelé próbálkozott nyitni mostanában). Azonban mindig is szerették a hosszútávú járatokat ebben a régióban erőltetni, mert presztízs és szeretik a pilóták is, de köztudott, hogy Észak-Amerika és Európa között elképesztően nagy kapacitáskínálat van, és ennek megfelelően az árverseny is komoly. Egy új járat beindítása pedig komoly befektetés, ebben a szegmensben jó pár év mire nyereséget termel.


lot_1.jpgA Boeing 787-es. 

 

És a LOT két amerikai járata nem tűnik sikertörténetnek. Pedig biztos, hogy nagyon sokan utaznak ebben a viszonylatban, és általában mindenki előnybe részesíti a közvetlen járatot, sőt az is számít sokaknak, ha van magyar nyelvű utaskísérő a gépen. Pedig még a géptípusa is vonzó, ultramodern. Alig több, mint egy éve indult be a New York-i és chicagói járat (előbbi heti négy, a másik heti két járattal), de rögtön az eső téli időszakban már drasztikus járatcsökkentést jelentettek be. Ez jól jött azért is, mert a Boeing 787-eseket át kellett vizsgálni és hosszú időre kiestek a forgalomból, de amíg láttak üzleti potenciált az útvonalban, addig repülték bérelt gépekkel is.

De a télen volt egy olyan időszak is, amikor a járatok nagy részét törölték, majd megfelezték a kapacitást. Most pedig úgy tűnik, hogy a szöuli járatnyitás egyben a chicagói végét is jelenti. Az új járat szeptember 22-től már repülni fog, ami nincs is olyan messze. Ez így eléggé előkészítetlennek tűnik, kapkodásnak, mintha a rosszul alakuló észak-amerikai járatnyitást próbálnák menteni (arra pedig bőven rákészültek, hiszen az indulás előtt egy évvel bejelentették), hogy az itt állomásoztatott Boeing 787-esnek legyen munkája.

A LOT nagy tervekkel jött Budapestre, de kérdéses, hogy valóban sikeres lesz-e itt, és az is, hogy lesz-e türelme kivárni a jobb eredményeket. A mostani híreket nézve nem érzem azt, hogy akkora sikerként értékelnék az elmúlt bő egy évet, és azt sem, hogy lenne türelmük a járatok bevezetésére (Chicago a téli szezonban kifejezetten gyenge volt, és most nagyon úgy tűnik, hogy nem is kap több esélyt, bár ígérik, hogy jövő nyáron újra lesz, szezonálisan). 

Időközben azonban a Boeing 787-es mellet forgalomba állt Budapesten egy LOT Embraer 195-ös is (ebből a kategóriából is rendesen bevásároltak). Az első úti célja a London City Airport lett, amelyik elsősorban az üzleti utazók kiszolgálására lett létrehozva, a LOT-nak pedig nagy tervei vannak vele, a régió több városból is repülik. De az Embraer-t elsősorban olyan útvonalakra állítanák be, ahol amolyan ráhordó járatként hozna utasokat a tengerentúli járatokhoz. Be is jelentették először brüsszeli és a bukaresti járatokat is, de most azoknak is az elhalasztása lett hír, miközben ígértek jövő tavaszra prágai, szófiai, stuttgarti és belgrádi járatnyitást is. Nem tudom, hogy milyen számítások alapján jutottak arra, hogy ezeket érdemes repülni - ráadásul mindegyik irányban már most is van járat Budapestről -, de kíváncsian várom, hogy milyen árakat fognak ajánlani, főleg a bevezetési időszakban. 


lot_2.jpgAz Embraer 195-ös

 

Nagy kérdés, hogy mi lesz jövő nyáron az észak-amerikai járatokkal, illetve mi lesz akkor, ha a szöuli járatra sem lesz annyi utas, hogy érdemes legyen vele tovább próbálkozni. Lesz még annyi vállalkozó kedv a légitársaság vezetőiben, hogy belevágjanak egy újabb desztináció bevezetésébe, vagy inkább megszabadulnak a fölösleges kapacitásuktól (repülőgépeiktől)? 

Én egyenlőre nem látom sem a jól felépített üzleti koncepciót, sem azt az irányt, ami sikerre ítélné ezeket a próbálkozásokat. És egyszerűen nincs a LOT nevének olyan presztízse a magyar piacon, mint a versenytársainak (Lufthansa, KLM, British Airways, American Airlines). Annak viszont őszinte híve vagyok, hogy repüljön minél több légitársaság Budapestről, legyen választási lehetőségünk, legyen árverseny az utasokért. Én azért remélem, hogy kitart a LOT és sikeres is lesz a magyar kalandja. És a hirtelen szöuli járatnyitásnak van egy olyan kellemes hozadéka, hogy nagyon kedvező áron lehet most jegyet foglalni a dél-koreai fővárosba. Aki tudja, használja ki.

Friss hír, hogy a LOT újabb repülőgépek beszerzését tervezi. Érdekes fejlemény. Annak fényében meg kifejezetten az, hogy ez egyúttal lehet, hogy teljesen új típusok megjelenését fogja jelenti a LOT flottájában, ami megint csak nem a gazdaságos működést erősíti. Ha a hagyományos légitársaságokat nézzük a térségben, akkor azokhoz képest valóban nagynak tűnik a LOT, de a tavalyi évben szállított 8.7 millió utasa kevesebb, mint ahányan a Ryanair gépeire egyetlen hónapban felülnek, és a Wizzair közel 34 milliós utasszáma is nagyságrendekkel nagyobb. És mindketten nagyon erős kínálattal vannak jelen a lengyel piacon és Kelet-Közép-Európában is.

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://touchandgo.blog.hu/api/trackback/id/tr6214989250
Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása