touch and go - polgári repülés minden mennyiségben

touch and go - polgári repülés minden mennyiségben

Írány Abu Dhabi! - közvetlen járattal az Emírségek fővárosába

2020. május 06. - Legjobb Áron

Felkerült a Wizz Air foglalási rendszerébe a Budapest - Abu Dhabi (Abu-Dzabi) járat, június 3-i indulással, igaz, az útvonal még hatósági jóváhagyásra vár és még a koronavírus-járvány is beleszólhat az elindításába. Az új desztinációról már lehetett hallani, így nem volt meglepetés a bejelentése, inkább az időpont lett jóval korábbi, mint amire előzetesen számítani lehetett.


w6_1.jpg(fotó: Wizz Air) 

 


Csak egy hónappal az indulás előtt bejelenteni egy új járatot mindenképpen kapkodásnak tűnik, főleg egy olyan úti cél esetében, mint Abu Dhabi, amit fel kell építeni, ahová nem fognak rögtön tömegesen özönleni a magyar turisták (főleg a mostani helyzetben, az első időszakban sokkal inkább a kieső Dubajt pótolhatja a heti két járat). De úgy tűnik, hogy több okból is fontos volt a Wizz Air számára a minél hamarabbi járatnyitás. Az egyik a koronavírus okozta sokk, mely alatt végig érezhető volt a cég részéről egy olyan kommunikáció, hogy mi erősek vagyunk, mi működünk és jól fogunk kikerülni ebből a helyzetből. Utóbbi ezért még erősen kérdőjeles - mármint az, hogy légitársaság ki tud-e kerülni jól ebből a helyzetből -, de érezhetően a Wizz vezetése abban hisz, hogy míg a többiek még a leállásról és a károk enyhítéséről beszélnek, ők sorra indítják újra a járataikat (pár napja jelentették be a lvov-i bővítést is, egy új bázis megnyitását július elejétől és új járatokat bécsi és londoni indulással). De nagy kérdés, hogy ezekre hányan foglalnak jegyet és milyen bevételt termelnek. 


A másik sürgető tényező lehetett, hogy a napokban kapta meg az üzemelési engedélyt az Etihad Airways és az Air Arabia közös vállalkozása, az Air Arabia Abu Dhabi, amely azzal együtt, hogy elsősorban az Etihad Airways útvonal-hálózatát egészíti ki a járataival, erős konkurenciája lehet a Wizz Air-nek. Az indulás szempontjából pedig egyáltalán nem mindegy, hogy rögtön meg kell küzdeni egy konkurenciával is. Az Etihad ráadásul otthon van Abu Dhabiban, ez a bázisa, az Air Arabia-val történő összefogása érdekes kezdeményezés (főleg, ha a Wizz Air konkurenciáját véljük felfedezni benne). Az Air Arabia bár Budapestre nem repül, de a térségben igen (Bécsbe, Prágába, Szarajevóba), azaz várható, hogy Abu Dhabiból is célba vesznek újabb európai reptereket is. Az Etihad járatainak a kiszolgálása (kiegészítése) azonban erős alapot ad nekik az induláshoz, és azon sem lennék meglepődve, ha az Etihad vagy az Air Arabia Abu Dhabi a közeli jövőben a budapesti járatnyitás mellett döntene. 


airarb.jpgEgy AirArabia Airbus (fotó: AirArabia)


A Wizz Air Abu Dhabiban történő megjelenése sokkal több, mint egy új desztináció megnyitása, ugyanis ez alkalommal erős helyi partnerrel közös vállalatot alapítottak a projekt megvalósítására - ez a Wizz Air Abu Dhabi -, és jelentős darabszámú repülőgépflottának az itteni bázisra történő telepítéséről szólnak a tervek. Azonban az első Wizz Air desztinációk nem igazán izgalmasak, a megszokott városok közül kerültek ki. Legkorábban Budapest és Bukarest, majd Szófia, Katowice és Kolozsvár lesz elérhető Abu Dhabiból a jelenlegi információk szerint. Az igazán érdekesek - és vonzóak - a Közel-keleti és ázsiai - esetleg afrikai - úti célok lehetnek, ha a Wizz Air mer nyitni ebbe az irányba (de nyilvánvalóan azért építenek ki itt egy bázist, hogy ezeket a földrészeket is meghódítsák). 

Érdekes kérdés még, hogy mi lesz a dubaji járattal, ha a Wizz Air ezentúl egy másik repteret preferál a térségben. Jelen pillanatban azt láthatjuk, hogy a nyári szezonra nem lehet foglalni a Budapest - Dubaj járatra. Október végétől viszont ismét foglalható, mégpedig napi sűrűséggel, miközben Abu Dhabi a kezdeti heti két járatról heti háromra bővül. Azaz egyértelműen arra számítanak, hogy messze nem tudja azt az utasforgalmat hozni az új desztináció, mint a jól bejáratot Dubaj. Ráadásul a két város - a két repülőtér - nagyon közel van egymáshoz, azaz tulajdonképpen ugyanazt a térséget szolgálják ki, Budapestről erős túlzásnak tűnik napi járat mindkét desztinációra.


Ezen persze sokat segíthet majd, ha lesznek vonzó továbbutazási lehetőségek - például Thaiföld vagy India felé -, de addig még sokat kell dolgozni az újdonság bevezetésén. Dubajt nemigen engedheti el a Wizz Air. Ott nyilván nem volt remény arra, hogy az Emirates és a Flydubai mellett jelentősebb bázist tudjanak kiépíteni (ott az átszálló, tovább utazó forgalmat nagyon profin szolgálja ki az Emirates Budapestről is). Abu Dhabiban ellenben lehet keresnivalójuk, főleg, ha nem sikerül orvosolni az Etihad működésének hibáit, az évek óta jelentős veszteséggel történő üzemelést.

Talán kevesen tudják, de Abu Dhabi az Egyesült Arab Emírségek fővárosa, népességét tekintve nem sokkal kisebb Dubajnál, és vannak vonzó látnivalói, így nyilvánvalóan jól felépíthető úti cél és átszállópontként is van potenciál a repülőterébe, melynek utasforgalma napjainkban még sokkal kisebb, mint a Dubaj International Airport számai, de azért jelentősen magasabb a Budapestinél.

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://touchandgo.blog.hu/api/trackback/id/tr1415664282
süti beállítások módosítása